Het bureau van de fractie van de Europese sociaal-democraten (S&D) besprak vandaag de positie van Jeroen Dijsselbloem en kwam unaniem tot de conclusie dat hij zich beter terugtrekt als voorzitter van de Eurogroep. “Zijn beledigende verklaringen afgelopen maandag in de Frankfurter Algemeine Zeitung in de richting van Zuid-Europese lidstaten in het algemeen en Spanje in het bijzonder zijn onaanvaardbaar en de druppel die voor ons de emmer heeft doen overlopen,” zegt Europees parlementslid en vice-voorzitter van de S&D fractie Kathleen Van Brempt.

In de Duitse krant had Dijsselbloem, toen de Zuid-Europese lidstaten ter sprake kwamen, geïnsinueerd dat wie zijn geld uitgeeft aan “drank en vrouwen” nadien niet moet verwachten dat hij geholpen wordt. “Die neerbuigende toon herinnert aan de manier waarop steeds vaker gesproken wordt over mensen, regio’s of landen die het moeilijk hebben,” zegt Van Brempt. “Ze worden daarbij steeds zelf verantwoordelijk geacht voor de problemen waarin ze zijn terecht gekomen. Bovendien dragen dergelijke uitspraken niet bij tot de Europese eenheid, maar versterken ze de breuklijnen in Europa. De Europese sociaal-democraten verzetten zich dan ook sterk tegen elk discours dat de desintegratie van de Unie in de hand werkt.”

“Het is bovendien geen geheim dat de S&D fractie het al jaren moeilijk heeft met de standpunten van Dijsselbloem over het Europese austeriteitsbeleid en de aanpak van Zuid-Europese landen en van Griekenland in het bijzonder. Het bureau van S&D was daarom heel duidelijk: wij zullen niet treuren om zijn ontslag en gaan er van uit dat hij de eer aan zichzelf houdt en opstapt als voorzitter van de Eurogroep.”

MEPs involved
Head of delegation